|
|
|
|
|
|
|
|
|
"American fingerpicking guitar"
er den teknik de fleste benytter sig af til at spille akustisk |
|
folk, blues
eller ragtime guitar. På dansk kalder vi det slet og ret "fingerspils
guitar". I stedet for |
|
blot at slå ned over alle strengene
med pegefingeren bruger vi nu både tommelfinger, pegefinger, |
|
langefinger og
ofte ringfingeren til at slå strengene an hver for sig. det er lidt mere
krævende end |
|
blot at spille
akkorder med pegefingeren! |
|
|
|
Der findes mange måde at spille
fingerspil. Nogle bruger kun tommel- og pegefinger til at spille med, |
|
andre tager ringfingeren med og så er der dem
der bruger hele højre hånds fingre - undtagen |
|
lillefingeren. Nogle spiller i en form for
klassisk position, andre lader noget af hånden støtte på |
|
guitarens gribebræt. Nogle spiller med plektre
på fingeren, andre lader deres negle gro. Der er ingen |
|
"rigtig" eller "forkert" metode, hver især har
deres fordele og ulemper. |
|
|
|
Nogle bruger enkle fingerspilsmønstre der
gentages igennem en sang, andre indkorporerer også en |
|
melodidilinje når de spiller fingerspil - den
sidstnævnte teknik er den sværeste, hvor man skal holde |
|
styr på både en baslinje og en meldodilinje og
sommetider en mellemstemme. |
|
|
|
FOLK GUITAR |
|
"Folk guitar" er en samlebetegnelse for det at
akkompagnere en folkesang via en guitar. |
|
BLUES GUITAR |
|
Blues musikken blev ofte spillet af de fattige
sorte på guitaren. Den var nem at rejse med, man |
kunne rimeligt hurtigt komme i gang og så var en
guitar billigere end et klaver! I USA opstod der |
rundt omkring i staterne forskellige måder at
spille blues guitar på. Ofte kom man ikke udenfor sit |
"county" og man kendte derfor heller ikke til
andre slags guitar musik end det der blev spillet |
her. Derfor opstod der forskellige traditioner
som Chicago blues, Delta blues, Country blues etc. |
|
|
|
RAGTIME
GUITAR |
|
Ragtime bølgen startede
omkring år 1900 og var 10-15 år frem, hvor det var tidens hotteste
musik. |
Mange af de guitarister der
rejste rundt måtte selvfølgelig med på bølgen, men de fleste kunne |
ikke transkribere den
klassiske ragtime til guitaren så man brugte de for hånden værende
midler og |
skabte sin egen form for
ragtime - country ragtime. Det var først i 1960'erne at vi begyndte at
se |
den klassiske ragtime skyde
op, hvor især hvide guitarister nu begyndte at omforme de klassiske |
rags til guitaren node for
node. |
|
|
|
GUITARISTER |
|
I dag har den akustiske
guitar spredt sig rundt til hele verden. Sådan var det ikke i de go'e
gamle |
dage! Her var guitaren ofte
forbundet med overklassen, hvor det at spille guitar foregik med en |
privat lærer der underviste
i salonen! Sådan er det heldigvis ikke mere. Alle kan være med i dag. |
Det har også medført, at der
i dag er et stort antal meget dygtige guitarister, og vi har set en |
kæmpeudvikling i
repertoiret for den akustiske guitar - World Music, reggae, jazz,
tolvtonemusik |
og en masse andre genrer er
repræsenteret, når vi taler om musik for akustisk guitar. |
|
Folk guitarister
omfatter navne som John Fahey, Bert Jansch, Woody Mann, Tom Paley, Doc
Watson |
mf. mens blues
musikken har været præget af guitarister som Blind Willie Johnson,
Snooks Eaglin, |
Robert Johnson, Son House,
Bukka White, Hans Theessink, Bo Carter og en lang række andre |
Hvad angår ragtime
guitarister er der færre at vælge imellem, men Blind Blake står som nok
den |
|
mest avancerede guitarist i
de tidlige dage. Senere hen har ragtime guitarister som David Laibman, |
|
John James, Lasse
Johansson, Ton van Bergeyk, Ton Engels og andre slået deres navne fast |
indenfor ragtime genren. |
|
Teknisk er der stor forskel
på den måde en guitarist spiller på. Ingen lyder fuldstændig ens!
Teknisk |
perfektion, fortolkning,
guitaren, højrehånden og mange andre faktorer påvirker den lyd den
enkelte |
guitarist har. Derfor er
det også en god ide ikke bare at kopiere andre guitarister, men at
forsøge at |
udvikle sin egen lyd på
baggrund af de guitarister man er inspireret af. |
|
|
|
Ovenstående
guitarister har været med til at definere den akustiske scene for folk,
blues og ragtime |
guitar gennem de seneste 30 år
og frem til i dag. Tjek dem ud - der er meget at hente! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
woodlyd :: Frisholtvej 76 A, 8850 Bjerringbro :: (+45) 21 80
64 88 :: info@s-e-s.dk :: www.woodlyd.dk |
|